Afbeelding voor CMR Fontys vliegende start online
Afbeelding voor CMR Fontys vliegende start online
Hulp nodig?

Kees kan je verder helpen op het gebied van advies.

Mede omdat..
  • Maatwerk standaard bij ons is
  • 300+ tevreden klanten
  • Binnen 1 werkdag antwoord
Blended LearningE-learningOnline training

CMR Fontys vliegende start online

Met meer dan 20 deelnemers twee dagen online, met succes!

Afbeelding voor CMR Fontys vliegende start online

De nieuwe Centrale Medezeggenschapsraad van Fontys Hogescholen is eind studiejaar 2019-2020 gekozen. De helft bestaat uit studenten en de helft uit docenten. Ook zijn er een paar reserveleden. De CMR wordt ondersteund door een team van drie ambtelijk secretarissen/adviseurs medezeggenschap. Een team van bijna 30 personen. En…..Fontys beschikte niet over een ruimte om met 30 personen een goede training te organiseren. Dus dan toch maar online, direct bij de start van het nieuwe studiejaar 2020-2021.

Aanpak

De CMR was niet bescheiden in het formuleren van wensen en doelen, en dat is natuurlijk heel begrijpelijk. Je wilt als grote groep een fijne start maken op persoonlijke kennismaking én op rol en positie van de CMR. Je wilt, vooral als nieuwe leden, voldoende beeldvorming krijgen hoe het is om samen te werken met de College van Bestuur. En dan komt vrij snel na de cursus ook nog eens de kaderbrief als opmaat naar de begroting voor 2021. Hoe organiseer je dat dan in twee dagen, met minder beschikbare trainingstijd? Immers, online trainen, dan moet je de sessies korter houden, anders houd je dat met elkaar niet vol.

Blended learning

MEDE heeft al een tijd ervaring met blended learning. Dat houdt in: leren in een digitale leeromgeving, met filmpjes, presentaties en opdrachten, en daarnaast echte bijeenkomsten (online of fysiek). Zo hebben we een flinke tijdwinst geboekt door in onze digitale leeromgeving twee voorbereidende leerlijnen klaar te zetten voor alle deelnemers. Al tijdens de zomervakantie kon iedereen daar in om een aantal zaken vooraf te doen:

  • Kennismaking met de 5 bouwstenen van een vitaal team (Patrick Lencioni)
  • Invullen van een Belbintest zodat teamrollen vooraf in beeld zijn
  • Maken van een vlog, zodat mensen zich vooraf kunnen voorstellen en al een beeld hebben van iedereen
  • Inlezen op een aantal basisdocumenten die voor het functioneren van de CMR belangrijk zijn
  • Presentaties volgen over ontwikkeling van medezeggenschap en participatie
  • Participatievaardighedentestje invullen
  • Reageren op een aantal dialoogvragen die gaan over de rol en positie van de CMR

De training was als volgt opgebouwd:

  • Dag 1 Sessie 1: check in met een snelle poll, gevolgd door informele kennismaking met speeddates met verrassende kennismakingsvragen (4 ronden in 15 breakoutrooms). Daarna in iets grotere groepen uitwisselen over de teamrollen.
  • Dag 1 Sessie 2: aan de hand van een paar gespreksstellingen, in een dialoog onderzoeken welke gedachten en vragen er zijn over de rol en positie van de CMR. Dit werd plenair teruggekoppeld en een aantal conclusies getrokken.
  • Dag 2 Sessie 1: twee inhoudelijke bijdragen: concerncontroller over de P&C-cyclus en de kaderbrief en een bijdrage van de adjunct-secretaris van het CvB over de samenwerking met het CvB (zowel procedure als proces).
  • Dag 2 Sessie 2: de verkiezing van het DB in twee ronden: voorzitter en vicevoorzitter CMR en daarna van de twee afzonderlijke smaldelen: voorzitters van de studenten- en personeelsgeleding. Dit ging op basis van nominatie vanuit de groep en na vaststelling van definitieve kandidaten door een korte stemronde.

Resultaat

De CMR heeft een goede, effectieve start gemaakt, ondanks de beperkingen van een online omgeving. De deelnemers gaven uiteraard aan dat zij elkaar liever fysiek hadden getroffen. Toch waren ze zeer te spreken over de inhoud, de resultaten en de sfeer tijdens de online training. De verkiezing van het DB met de methodiek van nominatie werkte goed!

Deze experts werkten aan de casus

Marcel Daems en Saskia de Schutter begeleidden de CMR van Fontys Hogescholen bij deze vliegende start. Marcel heeft inmiddels ruime ervaring met online trainingen en Saskia maakte als beginnend trainer meteen flinke stappen in het online trainen.

MEDE omdat

we resultaat leveren door verbinding

Vragen over deze case?