Als er nog geen sprake is van sociale onveiligheid, wat zijn dan aandachtspunten?
Alert reageren
Vaak zijn de eerste signalen zwak. Het gaat vaak om een enkeling. En wat moet je er dan mee als OR? Kijk meteen of die medewerker zijn verhaal kwijt kan bij de geëigende kanalen: leidinggevende, vertrouwenspersoon, enz. En stel het eventueel niet functioneren daarvan wel aan de orde.
Een infrastructuur
Van de OR-leden die er al middenin zitten leren we hoe belangrijk het is om een goede infrastructuur op het gebied van sociale veiligheid. En die ook goed te onderhouden. Juist als er nog niets aan de hand is. Onderdelen van die infrastructuur:
- een vorm van regelmatig medewerkerstevredenheidsonderzoek
- een onafhankelijke (buiten de organisatie!) vertrouwenspersoon
- een solide klachtenprocedure
- een stevige band met de overlegpartner (informeel overleg)
- een regelmatig contact met de Raad van Toezicht/Raad van Commissarissen
Spelregels
Helpen duidelijke werkafspraken bij het voorkomen van sociale onveiligheid? Dit soort spelregels helpen wel om elkaar aan te spreken op ongewenst gedrag. Ook in een vroeg stadium. Tegelijk wil je het liefst dat samenwerken zonder al te veel formele regels gaat. Beter wat ruime kaders met enkele op arbeidsethos gebaseerde uitgangspunten. Spelregels hebben overigens ook lopend onderhoud nodig. Het werk en de organisatie veranderen immers snel.
In de OR
Een bron van onveiligheid binnen de OR kan zijn dat OR-leden of db-leden heel lang blijven zitten en met hun overwicht aan ervaring vrijuit spreken belemmeren. Een structuuroplossing is het beperken van de zittingstermijn van OR-leden in het reglement. Beter is misschien om in de werkwijze nieuwe OR-leden steeds actief uit te nodigen mee te doen, vragen te stellen en het woord te voeren.
Als het om db-leden gaat, zou ook een open db-zetel of een roulerend db-lid vastroesten van een db kunnen voorkomen.
Actief aanbieden van training om de gespreksvaardigheid en vergadervaardigheid te ontwikkelen helpen ook.