Ik start even bij die vaak gevoelde en benoemde frustratie. Met alle goede intenties lukt het vaak niet om veranderingen goed door te zetten. Of een aanvankelijk succesvolle verandering zakt weer in, men vervalt in oud gedrag.
Dat die veranderingen niet beklijven, komt doordat veel organisaties niet echt gewend zijn om te leren. Hoezo niet leren? Kijk eens even hoeveel geld en tijd besteed wordt aan opleiding en training, dan wordt er toch heel veel geleerd? Natuurlijk wordt er geleerd, maar is dat leren collectief? Wordt het direct gekoppeld aan het toepassen van de kennis en vaardigheden binnen en tussen teams? Past het ook echt goed in een groter verband en een door medewerkers gedragen visie?
Een lerende organisatie is een organisatie waarin leren vanzelfsprekend is. Waarin dat leren niet beperkt is tot trainen en opleiden, maar ingebakken zit in het functioneren van elke medewerker, elk team en op en tussen alle hiërarchische niveaus. Organisatieveranderingen gaan dan ‘vanzelf’ omdat het voor iedereen normaal is (geworden) om mee te bewegen, aan te passen aan nieuwe uitdagingen. Sterker nog: iedereen is nieuwsgierig naar wat er ‘daarbuiten’ gebeurt en wat voor impact dit heeft op het eigen werk, de functie, de taken van het team.
De lerende organisatie is een organisatie die inspraak en tegenspraak niet alleen duldt, maar juist aanmoedigt. Niet alleen positivo’s en early adaptors worden omarmd, ook kritische denkers krijgen de ruimte. Niet als ‘azijnzijkers’, maar als betrokken medewerkers die zich mede-eigenaar voelen van de taak, de opdracht, de opgave én daarom juist kritisch kunnen zijn op (bijvoorbeeld) de haalbaarheid. Ze zijn niet a priori tégen, maar ze onderzoeken de nieuwe ideeën en werkwijzen. Ze ze wijzen op praktische complicaties en kunnen concrete aanbevelingen doen voor het haalbaar maken van deze vernieuwingen.
De lerende organisatie is een organisatie waarin op drie niveaussystematisch geleerd wordt. Daarbij wordt leren gedefinieerd als het organiseren van ‘feedback loops’. Feedback klinkt vaak spannend omdat er een ‘veroordeling’ in lijkt te zitten. Maar dat valt mee, als je als organisatie een heldere en gedeelde missie en visie hebt geformuleerd die goed vertaald is naar werkwijzen en competenties. Dan heb je een set van gemeenschappelijke uitgangspunten en werkafspraken, op basis waarvan iedereen weet wat van hem of haar verwacht wordt. Belangrijk bij de feedbackloops is dat deze aan elkaar gekoppeld zijn. Dit vraagt dus het bewust organiseren van die feedbackloops.
Wat zijn die drie feedbackloop-niveaus?