Arbobeleid komt tot stand door samenwerking tussen werkgever en werknemer. Beiden hebben daarin belangrijke plichten. Zo moet de werkgever voor een veilige en gezonde werkomgeving zorgen en de werknemer hierin instrueren, voorlichten en faciliteren. En de werknemer moet meewerken, instructies opvolgen, en zelf ook signalen afgeven als zaken niet goed geregeld zijn.
Met betrekking tot gezond werken op de thuiswerkplek gelden geen andere regels dan op kantoor. De instelling van bureau en stoel moeten goed afgestemd zijn op het werkblad en het beeldscherm. Hoe kan de werkgever ervoor zorgen dat de thuiswerkplek afdoende is ingeregeld?
Als er blijvend thuis gewerkt wordt, ook als is het voor een paar dagen, dan ligt het voor de hand dat de werkgever ergonomische aanpassingen voor de werkplek thuis vergoed. Uitgaande van het feit dat er minder kantoorwerkplekken komen, komen er dus bureaus, stoelen en beeldschermen vrij. Deze kunnen onder (een deel van) de medewerkers worden verdeeld. Maar…..die voorraad is niet onuitputtelijk.
De werkgever moet ook zicht hebben op de kwaliteit van de werkplekken. We zien in de praktijk vaak de volgende oplossing: de medewerker krijgt een checklist mee om zijn thuiswerkplek te beoordelen, vult deze in en legt deze voor aan de preventiemedewerker/ergo-coach. Deze beoordeelt de werkplek, doet aanbevelingen waar nodig. De werknemer volgt deze op en vervolgens kun je als preventiemedewerker weer vaststellen dat de werkplek ergonomisch op orde is. Het is daarbij geven en nemen: de werkgever zal nooit helemaal zicht krijgen op wat er achter de voordeur gebeurt, en niet iedere werkgever zal een ideale werkplek krijgen. Beiden hebben er immers ook baat bij.
Er zit echter meer aan de werkplek vast dan alleen de instelling van bureau en stoel. Denk ook aan de omgeving: licht en geluid. Licht valt snel op te lossen met een goede lamp, maar die moet dan ook voldoende en goed licht verspreiden over het werkblad. Daarnaast is er geluid. Denk dan vooral aan geluid dat invloed heeft op de concentratie. Vergelijkbaar met het ‘gekakel’ in een kantoortuin. Als de kinderen of de partner ook geluid produceren en je hebt geen eigen afgesloten werkplek, kan dit al snel gevolgen hebben voor de mate waarin stress wordt ervaren. Bijvoorbeeld als je in een MS TEAMS overleg gestoord wordt door rondrennende kinderen, een huilende baby, of omdat tegelijkertijd je partner ook in een MS TEAMS-overleg zit. Hier is vooral de werknemer aan zet: de verstoringen zitten in zijn privé-leven. Dat maakt tegelijk duidelijk dat hybride werken niet kan betekenen dat werknemers verplicht worden thuis te werken. Sommigen zullen een werkplek thuis niet voor elkaar krijgen en moeten dus welkom zijn op een werkplek op kantoor.