Gemeentelijke samenwerking bestaat al veel langer. De regionale GGD is daarvan waarschijnlijk het oudste voorbeeld. Vanaf begin jaren ’70 werden deze opgericht, vanuit het bewustzijn dat gezondheidsrisico’s zich niet beperken tot de gemeentelijke grenzen. Onder meer door de opkomst van industrieën en als neveneffect de milieuvervuiling, kwam deze ontwikkeling tot stand. Niet lang daarna volgden de milieudiensten. Deze beheersten lange tijd het landschap van samenwerking. Van rijkswege werd de inrichting begin van deze eeuw van Veiligheidsregio’s ingezet, en volgden de Regionale Uitvoeringsdiensten voor de nieuwe omgevingswet. Belastingsamenwerking (vaak ook samen met waterschappen) en gemeenschappelijke sociale diensten volgden op initiatief van onderop, de gemeenten zelf. Ondertussen ontwikkelde zich ook de behoefte om niet alleen op primaire taken samen te werken maar ook om bij ondersteunende taken op kwaliteit en efficiency een slag te maken. Verregaand is daarbij de samenwerking van de Drechtsteden, op primaire én ondersteunende processen, en Steunpunt 71 (rond Leiden), waar het vooral om ondersteunende taken gaat.
Herindeling is uiteraard ook niet van vandaag. Wikipedia geeft aan dat in 1961 de eerste herindeling heeft plaatsgevonden op Schouwen Duivenland, toen werd het eiland één gemeente. Sindsdien hebben er bijna 40 herindeling plaatsgevonden.